Ja, het is mogelijk om een 3.4L DOHC 60-graden V6 (LQ1) in een 1988–1994 Chevrolet Cavalier te plaatsen, maar het is aanzienlijk praktischer en haalbaarder om dit te doen in een 1991–1994 Cavalier dan in een die vóór 1991 is gebouwd. Hoewel geen enkele Cavalier af fabriek met de LQ1-motor kwam, bieden de modellen uit 1991–1994 een geschikter platform voor de ombouw. De Cavaliers uit 1991 en nieuwer hebben een iets grotere en beter ontworpen motorruimte voor V6-ombouwen, met subframes en ophangingsopstellingen die beter compatibel zijn met het gewicht en de afmetingen van de LQ1. Ze delen ook elektrische architectuur en montageovereenkomsten met andere GM J-body-auto's zoals de Pontiac Grand Am of Oldsmobile Achieva, wat helpt bij het aanpassen van de donorbedrading en ECU van een Lumina Z34 of Grand Prix GTP. In tegenstelling hiermee zijn Cavaliers van vóór 1991 kleiner, minder aanpasbaar en vereisen ze meer uitgebreide fabricage, met name voor motorsteunen, bedradingsintegratie en structurele versteviging. Dus, de LQ1-ombouw is alleen redelijk haalbaar in Cavaliers uit 1991–1994. Alles vóór 1991 zou een zeer aangepaste constructie zijn, die waarschijnlijk aanpassingen aan de firewall, versteviging van het subframe en volledige herbedrading vereist. Met betrekking tot uw tweede vraag: ja, u kunt een Cavalier uit 1991 of nieuwer eruit laten zien als een model van vóór 1991, maar het kost wat werk. U hebt de complete voorkant nodig van een 1988–1990 Cavalier, inclusief de spatborden, motorkap, bumper, grille, koplampen en mogelijk de radiateursteun. De boutpatronen liggen redelijk dicht bij elkaar en met kleine aanpassingen kunt u de oudere carrosseriepanelen op het nieuwere chassis laten passen. De bedrading voor de koplampen en richtingaanwijzers moet worden aangepast aan de oudere stijl en het motorkapsluitsysteem moet mogelijk ook worden aangepast. De achterkanten van de auto's zijn in deze periode niet significant veranderd, dus de transformatie is voornamelijk een cosmetische retrofit aan de voorkant. Als u wilt dat het interieur ook overeenkomt, is de dashboardwissel mogelijk, maar ingewikkeld, omdat de dashboards en clusters na 1990 zijn veranderd. Het verwisselen van het dashboard van de Cavalier van vóór 1991 in een Cavalier uit 1991–1994 is absoluut mogelijk, maar het is een gedetailleerd proces dat precisie, geduld en aanpassing vereist. De twee generaties hebben aanzienlijk verschillende dashboardmontagestructuren, bedradingsbomen en HVAC-indelingen, dus hier is wat u moet weten: 1. Dashboardmontage en -montage De dashboardschaal van de Cavalier uit 1988–1990 kan fysiek in een auto uit 1991–1994 passen, maar de montagepunten zijn verschillend. U moet beugels boren en op maat monteren om het oudere dashboard uit te lijnen met de dashboardbalk en de firewall van de nieuwere carrosserie. De stuurkolombeugel en -bevestiging moeten mogelijk worden aangepast om overeen te komen met de eerdere dashboardopening en de steunbeugel. 2. Instrumentenclustercompatibiliteit De clusters uit 1988–1990 gebruiken analoge, kabelgestuurde snelheidsmeters en eenvoudigere bedrading voor waarschuwingslampjes. De clusters uit 1991–1994 zijn meer geïntegreerd met de carrosseriebesturingsmodule van het voertuig en hebben een elektronische snelheidssensor (VSS). U moet ofwel het snelheidsmeterkabelsysteem in oudere stijl achteraf aanbrengen, waarvoor de transmissie-uitgaande as moet worden vervangen door een kabelgestuurde stijl, ofwel het oudere cluster aanpassen om een signaal van de nieuwere VSS te accepteren, waarvoor mogelijk een signaalconverter of een aangepaste metercluster nodig is. 3. HVAC-integratie De HVAC-bedieningselementen van vóór 1991 zijn mechanisch (op hendel gebaseerd), terwijl de bedieningselementen van 1991+ vacuüractuatoren en elektrische ventilatorbediening gebruiken. U moet ofwel de hele HVAC-box en -leidingen van de oudere auto overbrengen (waarvoor aanpassingen aan de firewall en de interieurleidinglocaties nodig zijn), ofwel het oudere bedieningspaneel in het nieuwere dashboard plaatsen en de bedieningskabels of vacuümleidingen aanpassen aan het nieuwere systeem. 4. Uitdagingen met de bedradingsboom Dit is het meest complexe deel van de ombouw. De dashboardboom van de oudere Cavalier moet volledig worden getransplanteerd en geïntegreerd in de carrosserie- en motorboom van de auto uit 1991+. Stekkersoorten, draadkleuren en zekeringkastindelingen zijn allemaal verschillend, dus bedradingsschema's van zowel donor- als ontvanger voertuigen zijn essentieel. Verwacht dat u tijd zult besteden aan het splitsen, solderen, labelen en testen van circuits, inclusief verlichting, richtingaanwijzers, radio en ruitenwissers. 5. Esthetische afwerking en functie Als u wilt dat de ombouw er OEM-schoon uitziet, match dan de middenconsole en de sierstukken van de donorauto. Zorg ervoor dat de uitlijning van het dashboardpad symmetrisch is, vooral rond A-stijlen en voorruitmontage. Mogelijk moet u montage-lipjes aanpassen of fabriceren voor sierstukken die niet van nature passen. Aanbeveling voor een schone ombouw Verkrijg een compleet dashboard en interieurboom van een schone Cavalier uit 1988–1990. Maak foto's en label alles tijdens de demontage. Gebruik Factory Service Manuals (FSM's) voor zowel donor- als ontvangerauto's voor bedradingspinouts en schema's. Voer een banktest uit van het cluster en het HVAC-paneel vóór de definitieve installatie.