J-Body Automobiles Forum banner

Motorconversie 1988-1994 Chevrolet Cavalier naar 3.4L (LQ1)

12K views 21 replies 9 participants last post by  robbieallover  
#1 ·
Is het mogelijk om een 3.4L DOHC 60 graden V6 (LQ1) motor van een (Lumina of een auto met die motor) in een Cavalier uit 1988-1994 te plaatsen? Vertel me of het alleen past in een Cavalier van vóór 1990 of alleen in een Cavalier van 1991 en nieuwer.

Nog een vraag: kan ik een Cavalier uit 1991 of nieuwer er precies hetzelfde uit laten zien als een Cavalier van vóór 1991?

Alvast bedankt voor je hulp :)

#5 ·
Jake; het genIII-blok verschilt eigenlijk behoorlijk van het genII-blok.

Het moeilijkste deel van de genIII 660-swap is naar mijn mening het maken van een aangepaste front mount, die ik in de nabije toekomst als productie wil maken voor degenen die geïnteresseerd zijn.

#8 ·
Hoe hebben ze het blok van Gen II naar III verbeterd?
herziene oliekanalen,

lifter valley bewerkt voor roller lifter retainer bars.

oliecarter boutgaten zijn veranderd en er wordt een nieuw structureel integraal aluminium oliecarter gebruikt, dat boutgaten heeft voor de 3 middelste hoofdlagers voor kruisbouten.
(extra sterkte van de onderkant)

voorste motorsteun heeft verschillende boutgaten

blok heeft een bewerkt gat voor de bijbehorende nokkenaspositiesensor.

hmm.. ik weet dat ik toch een of twee kleine dingen voor het blok mis. wat de rest van de motor betreft... ha de lijst zou eindeloos kunnen zijn.

#13 ·
whitetiger said:
Dus waarom gebruiken mensen alleen de bovenkant in plaats van de hele motor? Lijkt wel een stuk beter. Is het een kostenkwestie of beschikbaarheid?
Er zijn een paar problemen die volgens mij bepalen of mensen voor hybride gaan:

De front mount, die op maat gemaakt moet worden, of waarvoor je veel moet betalen (op dit moment), aangezien de enige die tot nu toe direct beschikbaar is, van JBP komt voor $400 CDN (verandert binnenkort ;))

De nokkenas, die een rollager is en geen aftermarket-vervangingen heeft, het enige tot nu toe is om een ​​regroef te krijgen, dat beperkt de hoeveelheid die kan worden gewijzigd. Of een aangepaste slijping vanaf nul, wat duur kan zijn. Een vlakke klepstoter-nokkenas kan worden achteraf gemonteerd, maar er moeten enkele wijzigingen worden aangebracht om ervoor te zorgen dat de nokkenas blijft waar hij hoort te zijn.

Ik heb een hybride gebouwd voor mijn Jimmy, simpelweg omdat hij veel gemakkelijker in de truck paste, de mounts, ik gebruikte standaard, de startmotorlocatie zou een nachtmerrie zijn geweest om te veranderen, en een paar andere details. Maar in The Raven zal ik een complete genIII-motor gebruiken, ik weet zeker dat ik het GenIII-blok zal gebruiken, ik speel met het idee om andere koppen te gebruiken op een vermoeden.

#15 ·
Dus waarom gebruiken mensen alleen de bovenkant in plaats van de hele motor? Lijkt wel een stuk beter. Is het een kostenkwestie of beschikbaarheid?
zoals raven zei...

en voor mij was het zo dat ik al een gereviseerd standaard onderblok had dat ik bijna 2 jaar eerder had laten reviseren. Het plaatsen van een motor die XX aantal km's had gelopen, gebruikt, wie weet in wat voor staat die was. En het feit dat de montage wat tijd zou kosten, koos ik ervoor om alleen de bovenkant te vervangen. Leek de gemakkelijke en eenvoudige oplossing.
De nokkenasfactor speelde ook een rol, aangezien ik mijn comp al in de motor had en destijds zelfs aangepaste herslijpingen geen optie waren! LOL.

#16 ·
Nu heb ik een vraag over de top-end swap. Verstoort de top-end swap de diagnostiek in de computer?? Heb erover nagedacht om dit te doen en vraag me gewoon af of het iets zal verstoren
nee.
Het enige probleem is als je emissietests in je omgeving hebt, en als je het goedkoop doet zoals sommigen van ons en de EGR gewoon geblokkeerd en aangesloten op de computer laat. Of als je daadwerkelijk een adapter maakt om hem goed te laten functioneren en op het nieuwe plenum te schroeven.

Dat is het enige echte "probleem" wat betreft emissies/rijgedrag.
Dat en de kickdownkabel van de automatische transmissie.

#18 ·
Bedankt voor de info jongens! (the_raven, v6h.o.)

Dus als je het Gen III-blok in de Raven gaat gebruiken, hoe omzeil je dan de nokkenasproblemen? Of laat je er gewoon een op maat slijpen?

Dus zouden jullie aanraden om een Gen III-blok in een 93 Z te gebruiken? Als ik dit vraag, ben ik van plan dat dit een project van 2-3 jaar wordt. Ik wil het goed doen, en ik ben niet bang voor de tijd, het onderzoek, het geld dat erbij komt kijken. Ik wil het ECHT de eerste keer goed opbouwen, zelfs als het 5 jaar duurt. Ik wil dat het klaar is als het midden 12's draait. Ik realiseer me dat dit waarschijnlijk nog een paar jaar en duizenden $$$$ zal kosten, maar dat is wat ik heb besloten. Nogmaals bedankt. :p

#19 ·
De nokkenas is voor mij niet echt een probleem, er zijn nokkenassen met vaste rollifters beschikbaar die fysiek in het blok passen, de distributieset moet worden vervangen en een paar andere kleine dingen moeten worden gebruikt om het allemaal te laten werken. Als The Raven een dagelijkse bestuurder was (d.w.z. het belangrijkste vervoermiddel), dan zou ik kijken naar een herslijping of de standaard nokkenas gebruiken totdat er een aftermarket nokkenas of nokkenasblank beschikbaar was (ik heb gehoord dat er een bedrijf werkt aan nieuwe nokkenas blanks voor deze motoren).

Ik vind de voordelen van het genIII-blok ten opzichte van het gen2-blok prettig, sterker, betere smering, onder andere. De beslissing is echter aan jou welke je gebruikt (genII- of genIII-blok), er zijn voor- en nadelen aan het gebruik van elk in een J-body van de 1e of 2e generatie.

#22 ·
Ja, het is mogelijk om een 3.4L DOHC 60-graden V6 (LQ1) in een 1988–1994 Chevrolet Cavalier te plaatsen, maar het is aanzienlijk praktischer en haalbaarder om dit te doen in een 1991–1994 Cavalier dan in een die vóór 1991 is gebouwd. Hoewel geen enkele Cavalier af fabriek met de LQ1-motor kwam, bieden de modellen uit 1991–1994 een geschikter platform voor de ombouw. De Cavaliers uit 1991 en nieuwer hebben een iets grotere en beter ontworpen motorruimte voor V6-ombouwen, met subframes en ophangingsopstellingen die beter compatibel zijn met het gewicht en de afmetingen van de LQ1. Ze delen ook elektrische architectuur en montageovereenkomsten met andere GM J-body-auto's zoals de Pontiac Grand Am of Oldsmobile Achieva, wat helpt bij het aanpassen van de donorbedrading en ECU van een Lumina Z34 of Grand Prix GTP. In tegenstelling hiermee zijn Cavaliers van vóór 1991 kleiner, minder aanpasbaar en vereisen ze meer uitgebreide fabricage, met name voor motorsteunen, bedradingsintegratie en structurele versteviging. Dus, de LQ1-ombouw is alleen redelijk haalbaar in Cavaliers uit 1991–1994. Alles vóór 1991 zou een zeer aangepaste constructie zijn, die waarschijnlijk aanpassingen aan de firewall, versteviging van het subframe en volledige herbedrading vereist. Met betrekking tot uw tweede vraag: ja, u kunt een Cavalier uit 1991 of nieuwer eruit laten zien als een model van vóór 1991, maar het kost wat werk. U hebt de complete voorkant nodig van een 1988–1990 Cavalier, inclusief de spatborden, motorkap, bumper, grille, koplampen en mogelijk de radiateursteun. De boutpatronen liggen redelijk dicht bij elkaar en met kleine aanpassingen kunt u de oudere carrosseriepanelen op het nieuwere chassis laten passen. De bedrading voor de koplampen en richtingaanwijzers moet worden aangepast aan de oudere stijl en het motorkapsluitsysteem moet mogelijk ook worden aangepast. De achterkanten van de auto's zijn in deze periode niet significant veranderd, dus de transformatie is voornamelijk een cosmetische retrofit aan de voorkant. Als u wilt dat het interieur ook overeenkomt, is de dashboardwissel mogelijk, maar ingewikkeld, omdat de dashboards en clusters na 1990 zijn veranderd. Het verwisselen van het dashboard van de Cavalier van vóór 1991 in een Cavalier uit 1991–1994 is absoluut mogelijk, maar het is een gedetailleerd proces dat precisie, geduld en aanpassing vereist. De twee generaties hebben aanzienlijk verschillende dashboardmontagestructuren, bedradingsbomen en HVAC-indelingen, dus hier is wat u moet weten: 1. Dashboardmontage en -montage De dashboardschaal van de Cavalier uit 1988–1990 kan fysiek in een auto uit 1991–1994 passen, maar de montagepunten zijn verschillend. U moet beugels boren en op maat monteren om het oudere dashboard uit te lijnen met de dashboardbalk en de firewall van de nieuwere carrosserie. De stuurkolombeugel en -bevestiging moeten mogelijk worden aangepast om overeen te komen met de eerdere dashboardopening en de steunbeugel. 2. Instrumentenclustercompatibiliteit De clusters uit 1988–1990 gebruiken analoge, kabelgestuurde snelheidsmeters en eenvoudigere bedrading voor waarschuwingslampjes. De clusters uit 1991–1994 zijn meer geïntegreerd met de carrosseriebesturingsmodule van het voertuig en hebben een elektronische snelheidssensor (VSS). U moet ofwel het snelheidsmeterkabelsysteem in oudere stijl achteraf aanbrengen, waarvoor de transmissie-uitgaande as moet worden vervangen door een kabelgestuurde stijl, ofwel het oudere cluster aanpassen om een signaal van de nieuwere VSS te accepteren, waarvoor mogelijk een signaalconverter of een aangepaste metercluster nodig is. 3. HVAC-integratie De HVAC-bedieningselementen van vóór 1991 zijn mechanisch (op hendel gebaseerd), terwijl de bedieningselementen van 1991+ vacuüractuatoren en elektrische ventilatorbediening gebruiken. U moet ofwel de hele HVAC-box en -leidingen van de oudere auto overbrengen (waarvoor aanpassingen aan de firewall en de interieurleidinglocaties nodig zijn), ofwel het oudere bedieningspaneel in het nieuwere dashboard plaatsen en de bedieningskabels of vacuümleidingen aanpassen aan het nieuwere systeem. 4. Uitdagingen met de bedradingsboom Dit is het meest complexe deel van de ombouw. De dashboardboom van de oudere Cavalier moet volledig worden getransplanteerd en geïntegreerd in de carrosserie- en motorboom van de auto uit 1991+. Stekkersoorten, draadkleuren en zekeringkastindelingen zijn allemaal verschillend, dus bedradingsschema's van zowel donor- als ontvanger voertuigen zijn essentieel. Verwacht dat u tijd zult besteden aan het splitsen, solderen, labelen en testen van circuits, inclusief verlichting, richtingaanwijzers, radio en ruitenwissers. 5. Esthetische afwerking en functie Als u wilt dat de ombouw er OEM-schoon uitziet, match dan de middenconsole en de sierstukken van de donorauto. Zorg ervoor dat de uitlijning van het dashboardpad symmetrisch is, vooral rond A-stijlen en voorruitmontage. Mogelijk moet u montage-lipjes aanpassen of fabriceren voor sierstukken die niet van nature passen. Aanbeveling voor een schone ombouw Verkrijg een compleet dashboard en interieurboom van een schone Cavalier uit 1988–1990. Maak foto's en label alles tijdens de demontage. Gebruik Factory Service Manuals (FSM's) voor zowel donor- als ontvangerauto's voor bedradingspinouts en schema's. Voer een banktest uit van het cluster en het HVAC-paneel vóór de definitieve installatie.